Share on facebook
Share on pinterest

Wandelen in Zion: Angels Landing wandeling

Angels Landing wandeling in Zion

Al jaren wil ik doen wat ik vandaag zal doen. Bloggen over die andere passie van mij … een passie van ons tweetjes. Eentje die ik misschien nooit zou hebben ontdekt zonder Nicky. Vanaf nu ga ik al onze wandelingen door de Nationale Parken in de Verenigde Staten documenteren op mijn blog. Want wandelen in de Verenigde Staten is een van de mooiste dingen die je daar kunt doen. Wel zal ik alles documenteren met terugwerkende kracht natuurlijk, want de wandeling van vandaag maakten wij in de herfst van 2014. Er zijn een paar wandelingen die je gewoon een keer gedaan moet hebben in je leven en de Angels Landing wandeling in Zion Nationaal Park is daar een van. Voor iedereen die de wandeling overweegt of benieuwd is wat Zion te bieden heeft neem ik je vandaag mee op pad.

Angels Landing route op plattegrond

De Angels Landing wandeling, oftewel het pad, start bij de bushalte genaamd The Grotto midden in Zion NP (Nationaal Park). De tip is om zo vroeg mogelijk in de ochtend te starten. De wandeling duurt namelijk 4-5 uur lang, aangezien je flink moet klimmen. Omdat het goed warm kan worden in Zion is zo vroeg mogelijk starten gewoon het beste voor je eigen gezondheid. Het eerste (vlakkere) deel van de wandeling – de West Rim Trail – loop je dan in de schaduw. Wij sliepen zelf in een cabin die onderdeel uitmaakt van Zion Lodge. Slapen in Zion is behoorlijk prijzig, maar voor ons meer dan waard. Wij maakten ook gebruik van het lunchpakket dat je in het restaurant kunt laten klaarzetten. De cabins zelf hebben geen koelkast en dat maakte het lastig om zelf een lunch voor te bereiden.

Lees hier mijn 10 tips voor wandelen in Amerika!

West Rim Trail

Klaar voor de wandeling in Zion
Jong en onschuldig – nog een beetje frisjes in de schaduw!

Het eerste deel van de wandeling volg je de rivier en kun je lekker doorstappen. Het is vlak en prima te doen.

b: Nicky wijst even aan wat ons doel is voor vandaag O: Het vlakke deel zit erop.

Zodra je afbuigt van de rivier neemt het vlakke gedeelte ook af. Dit is redelijk snel, maar nog steeds is het pad erg goed te doen. Omdat we vroeg gestart zijn is het ook lekker rustig overal.

Switchbacks en Walter’s Wiggles

Wandelen in Zion
Het tweede deel van de West Rim Trail betekent klimmen, maar nog steeds schaduw.

Zion staat bekend om zijn oranje rotsen, maar het is er ook erg groen. De oranje rotsen komen nu in beeld. Super mooi.

Ik kan altijd zo genieten van switchbacks: zigzaggende wandelpaden omhoog.

Zodra het steiler wordt krijg ik het altijd zwaar. Gelukkig lopen we nog steeds in de schaduw. Ik ben echt geen fan van switchbacks, maar ze betekenen wel dat je goed aan het klimmen bent en dat is goed nieuws.

Walter's wiggles in zion
De Walter’s Wiggles zijn gewoon het ergste stukje van de hele wandeling. Ontzettend steile en scherpe switchbacks. Niet leuk!

We zijn aangekomen bij Walter’s Wiggles. Dit is heel vervelend en goed nieuws tegelijkertijd. We gaan nu recht omhoog naar Scout Lookout, maar wat zijn deze switchbacks een hel. Het is een serie van 21 ontzettend steile switchbacks. Nee, nicky hield de camera niet scheef. De wiggles zijn vernoemd naar Walter Ruesch de eerste opzichter van Zion NP en daarmee ook degene die de switchbacks in 1926 bouwde.

Scout Lookout

Scout Lookout in Zion
Gelukkig word je beloond met Scout Lookout. Voor velen het eindpunt van de wandeling, omdat ze niet verder durven. Voor ons het eerste rustpunt.

Na Walter’s Wiggles hebben we gelijk ons eerste doel behaald, namelijk Scout Lookout. Hier tref je al veel mensen aan, want velen durven niet verder. Of ze proberen het wel, maar keren dan toch terug. Voor ons het eerste rustpunt en aangezien we geen hoogtevrees hebben gaan wij ook vastberaden door.

Ons einddoel. Nog een klein stukje maar …

De kabels van Angels Landing

De eerste kabels dienen zich al snel aan.

Na Scout Lookout begin het echte klimwerk. Om die reden vind je vanaf dit punt overal kabels. De afgrond is altijd dichtbij en de meeste tijd loop je over een schuine wand of klim je recht omhoog. Ik vond dit eerlijk waar het leukste stuk, maar op sommige punten heel zwaar. Je moet steeds opletten waar je je voet neerzet. Neem dus je tijd en ga niets haasten.

Zo ziet dat er dus uit. Dit is geen grap!
Nog meer kabels en altijd vergezeld van de afgrond aan weerszijden.

Angels Landing bereikt

Bij die boom gaat het stijl omlaag of omhoog, maar net hoe je het bekijkt.

De kabels betekenen ook dat je er bijna bent en ook al kun je op een gegeven moment de top niet meer zien, je weet dat die ieder moment kan opduiken. Vanaf Scout Lookout wandel je ook in de volle zon, dus neem genoeg zonnebrand mee.

Daar zijn we dan! Bovenop Angels Landing.
Uitzicht Angels Landing wandeling
Het uitzicht maakt alle zware stukken meer dan waard.

Het uitzicht maar ook de geleverde prestatie maken alles meer dan waard. Foto’s kunnen niet vastleggen wat je ziet. Het is daar zo ontzettend mooi.

Lees hier ook mijn verslag van onze Grand Canyon wandeling die wij diezelfde reis maakten.

Angels Landing wandeling zit erop
Zo trots op onszelf!

Van de terugweg van de Angels Landing wandeling hebben wij geen foto’s meer. Het is dan al een stuk drukker en bovendien moet je letterlijk naar beneden klauteren. Soms ook gewoon op de kont. Onze tip om rond 8 à 9 uur ‘s ochtends te starten, zodat het lekker rustig is tijdens het klimmen.

Ik hoop dat de foto’s meer dan genoeg zeggen, want ik kan alleen nog maar vertellen dat je deze wandeling gewoon moet doen als je er bent. Wees altijd goed voorbereid, dus houd rekening met felle zon. Neem genoeg water, zonnebrand, een hoofddeksel en goede wandelschoenen mee.

Ik hoor graag wie de Angels Landing wandeling al kende en/of zelf ook gedaan heeft. En natuurlijk hoop ik anderen te hebben kunnen laten zien hoe deze wandeling gaat en wat je ervan kunt verwachten. Ik ben absoluut geen sportieveling, maar we hebben in die periode wel zo af en toe in Nederland en Duitsland gewandeld om de benen te trainen. Zolang je in redelijk goede conditie bent, kun je deze wandeling met gemak doen.

Liefs Lian

Pin deze foto om dit artikel op te slaan op Pinterest. Dankjewel!

Angels Landing wandeling Pinterest
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest

14 Reacties

• Wat een ontzettend mooi uitzicht! Ik ben vorig jaar naar West Amerika en dus ook Zion geweest. Helaas hadden we te weinig tijd voor een flinke wandeling. En eerlijk, als beginnende hiker zijnde, weet ik ook niet of ik het gedurfd had om naar Angels Landing te klauteren. Respect hoor!

• Jammer, maar helaas hoor ik dat vaker dat mensen te weinig tijd in de nationale parken hebben voor de wandelingen. Ik hoop in de komende maanden te laten zien wat al die parken te bieden hebben qua wandelingen en hoe wij onze eigen reizen plannen en zo ervoor zorgen dat we altijd genoeg tijd hebben voor alles!

• Zion! mijn favo NP in Amerika. En ja, de Angles Landing hebben wij ook gedaan Het is een prachtige wandeling die soms ook heel heftig is. Manlief vond de terugweg nog heftiger, vanwege zijn knieën, omdat hij af moest remmen, zeker bij de Walter’s Wiggles. Als je twijfelt, zeker doen, het eindresultaat is een prachtig uitzicht en uh, verzuurde kuitjes 😉

• Heel gaaf! Ik ben wel in Zion geweest, maar helaas hadden we geen tijd om deze wandeling te doen. Als ik deze foto’s zie wil ik terug!

• Jaaaa, Angels Landing! Zo’n toffe hike. Wij deden m juist laat in de middag (rond 16:00u), ook toen was het een stuk rustiger. Als je twijfelt of je het klauteren aandurft is Hidden Canyon een leuke oefenwandeling! Stuk minder populair ook. Ik wil (voor de 3e keer) terug naar Zion, om ook Observation Point te doen 🙂

• Klopt helemaal! Wij zijn ooit begonnen met observation point, dag later hidden canyon en dus een of twee jaar later deze wandeling. Hidden canyon is een goede oefening voor Angels Landing en zal ik ook allemaal delen in volgende artikelen. Ik heb nog zoveel dat ik wil delen en vertellen ??

• Woooow dit ziet er echt aantrekkelijk uit ;)!!
    Erg dapper dat je tot de top bent gegaan, complimenten!

• Dankje! Er zijn pittigere wandelingen dan dit, maar voor mensen met hoogtevrees is deze wel heel eng ?

• In september nog in Zion geweest, de tweede keer en nu wel genoeg tijd genomen om observation point te doen. Angels landing bewust niet gekozen owv hoogtevrees. Zelfde uitzicht en toch net iets meer op mijn gemak.:-)
    Prachtige foto’s ook! Geven heel goed de kleuren en schoonheid van het park weer.
    Mag je ook steeds een artikel over schrijven 😉

• Observation point was ook onze allereerste wandeling ooit. Die is ook zo geweldig en mooi zicht op Angels Landing juist!

• Wij gaan in oktober dit jaar deze wandeling doen, dus erg leuk om daar een kort verslag van te lezen en de mooie foto’s te zien. We kunnen al niet wachten en dat is zo alleen maar erger geworden, haha! Thanks! 😉

• Wat ontzettend leuk om naar uit te kijken inderdaad. Ik hoop dat ik je een goed beeld heb kunnen geven. Oktober is in ieder geval het perfecte moment om de wandeling te maken. Ik zal voor die tijd ook de verslagen van de andere wandelingen in Zion en andere parken in de Verenigde Staten delen, dus kom gerust terug als je op zoek bent naar meer 😉 Voor nu in ieder geval heel veel (reis)plezier gewenst.