
Een gratis weggever, freebie, lead magnet, opt-in… je hebt er waarschijnlijk weleens van gehoord. Het zijn allemaal terminologieën met dezelfde betekenis. In ruil voor waarde die jij deelt, ontvang jij het e-mailadres van jouw ideale klant. Ik geef je daarom zes tips voor het creëren van een waardevolle gratis weggever!
Foto: Marieke Yspelder
Het is een van de meeste aantrekkelijke manieren om jouw e-maillijst te laten groeien voor jouw e-mailmarketing. En wie wil dat nou niet? Met een e-mailadres op zak, kun jij namelijk jouw ideale klanten direct bereiken via hun inbox, zónder rekening te moeten houden met het algoritme van een social media platform.
Dus, zo’n weggever creëren, dat heb je zo gedaan. Je plaatst ‘m online en de aanmeldingen komen vanzelf. Simpel! Toch…?
Nou, ik kan je vertellen dat die aanmeldingen alleen komen wanneer jouw weggever ook daadwerkelijk waardevol is en de aandacht trekt van jouw ideale klant. Wat je wilt is een weggever die direct het yes-gevoel oproept en waarvoor mensen met alle liefde hun e-mailadres voor achter gaan laten.
Om je op weg te helpen geef ik je 6 tips om jouw eigen gratis weggever te creëren die onweerstaanbaar is, want dat is wat je wilt zodat je jouw e-maillijst in ActiveCampaign of de Nederlandstalige versie genaamd MailBlue kunt laten groeien.

1. begin bij jouw ideale klant
Je moet goed voor ogen hebben wie jouw ideale klant is. Sterker nog, je moet die ideale klant glashelder hebben. Dat is de allereerste stap die je uit wilt werken, nog vóór je begint aan je weggever.
Een ideale klant is een persoon die zich aangetrokken tot je voelt omdat jij kunt inspelen op een bepaalde verlangen (of pijn, maar ik houd nooit zo van die negatieve insteek) die hij of zij ervaart. Breng deze ideale klant zo volledig mogelijk in beeld. Een compleet profiel: welke probleem heeft jouw ideale klant? Welk pijnpunt ervaart hij/zij? Waar ligt hij/zij van wakker? Wat zijn de persoonlijkheidskenmerken?
Soms helpt het ook om het beestje een naam te geven, opleidingsniveau voor ogen te hebben en zelfs te bedenken hoe zijn/haar huiskamer eruit ziet.
Als je duidelijk hebt welke doelgroep je moet aanspreken en wat het probleem is dat je aanbiedt op te lossen met je gratis weggever ben je al een heel eind op weg.
2. Bepaal je einddoel van je gratis weggever
Over eind gesproken, de volgende stap is om je einddoel van je gratis weggever of beter nog: je e-mailmarketing, te bepalen. Reverse engineering, dat is wat je gaat doen. Als jij jouw ideale klant duidelijk hebt, dan is de volgende stap om jouw einddoel inzichtelijk te hebben voordat je ook maar één minuut aan die weggever besteedt.
Het is belangrijk dat er een link zit tussen jouw weggever en de producten en/of diensten die je aanbiedt. Je wilt namelijk dat jouw ideale klanten stap voor stap, bijvoorbeeld via je e-mailautomatisering, bereid genoeg raken om in te gaan op je aanbod of tenminste fan van je te worden. Als ondernemer wil je uiteindelijk dat ze iets van je gaan kopen. Jouw aanbod moet dus een logische vervolgstap of verlengstuk zijn op jouw gratis weggever.
Als je weet wat jouw aanbod is, kun je alle stappen terugzetten naar het begin, het startpunt: je gratis weggever.
3. creëer een weggever die past bij je ideale klant
Oké, je weet nu wie jouw ideale klant is én wat je einddoel is waar je naartoe werkt met jouw e-mailmarketing. Nu is het tijd om een passende weggever te creëren.
Hou altijd in je achterhoofd wie die ideale klant is: hoe consumeert die het liefst? Hoeveel tijd heeft die ideale klant? Als je dit soort vragen kunt beantwoorden dan kun je daar de vorm van je weggever op afstemmen. Een gratis weggever hoeft namelijk niet standaard een e-book (of werkboek) te zijn, denk ook eens aan:
- Mini-training of challenge (op Instagram, in een Facebookgroep of per e-mail)
- Video(serie) of instructievideo(‘s)
- Audiobestanden (ideaal voor mindfulness)
- Infographics of checklist
- Stappenplan of minigids
4. Geef een quick win
Een gratis weggever kost natuurlijk niks, maar dat betekent niet dat het geen inhoud hoeft te hebben. Sterker nog: zorg ervoor dat jouw gratis weggever al een oplossing bevat voor het probleem van jouw ideale klant! Een quick fix, dus iets wat snel resultaat boekt. Wat kun je nú bieden om ze een stap dichterbij te brengen? Laat je zien wat je te bieden hebt en zorg dat het doet verlangen naar meer. Maak de weggever niet alleen waardevol voor de klant, maar ook voor jezelf dat het je (opr)echte warme leads oplevert.
5. Keep it simple!
Vervolgens ga je aan de slag met de inhoud. Bepaal welke kennis en informatie er nodig is om die weggever, afgestemd op jouw ideale klant en einddoel, te creëren. Wees hierbij specifiek: wat ga je de ideale klant in deze weggever bieden?
Beperk jezelf ook echt en voorkom dat je een e-book van 65 pagina’s schrijft. Zonde van jouw eigen tijd en de kans dat jouw potentiële klant dit e-book volledig gaat lezen is bijna nihil. Houdt het simpel en beperk je tot één onderwerp en een maximale lengte. Hoe meer simpel, hoe beter.
Doordat je specifiek bent trek je ook écht die juiste, ideale klanten aan naar jouw e-maillijst. De mensen die enthousiast zijn over jouw producten en diensten!
6. Zet aan tot actie
De laatste stap, die ook enorm belangrijk is: vergeet nooit om jouw ideale klant in actie te laten komen! Anders heb je grote kans dat het alleen bij het consumeren van jouw content blijft. Om ze aan te zetten tot actie, zul je ze een duwtje in de goede richting moeten geven. Wat hierbij kan helpen is een Call to Action, ook wel CTA genoemd!
Je kunt de CTA verwerken in je weggever of in de e-mails die de gratis weggever opvolgen.
Bonustip: Zorg dat je toestemming hebt om te mogen mailen
En dan nog een bonustip: zorg dat je toestemming hebt. Een gratis weggever is leuk, maar iemand die zijn/haar gegevens achterlaat voor het ontvangen van jouw gratis weggever geeft in principe geen toestemming om ook daadwerkelijk jouw e-mails of nieuwsbrief te krijgen. Zorg dus dat je dit direct vanaf het begin goed regelt en je voldoet aan de wetgeving.
Ik hoop dat ik met deze tips voor jou de drempel heb weggenomen om te gaan starten met het creëren van jouw eigen gratis weggever. Want geloof mij: voor jouw online business is het hebben van een e-maillijst met enthousiaste ideale (potentiële) klanten onmisbaar!