Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest

Review: Van Terschelling Tot Timboektoe

Van Terschelling tot Timboektoe

Het is een beetje nieuw voor mij om een reisboek onder de loep te nemen en daar mijn mening over te geven. Toch vond ik het een hele eer toen Claartje Schouten mij vroeg om haar boek vol reisverhalen van ouders te ontvangen. Van Terschelling tot Timboektoe: 25x met je kind op avontuur is geen standaard reisboek. Het is een boek dat lekker weg leest, vol reisverhalen van andere ouders staat en waar je vooral geïnspireerd door raakt om ook (weer) te gaan reizen met kinderen.

Tips voor reizen met kinderen

Verwacht geen boek vol tips per land onderverdeeld in dingen om te doen, accommodaties en restaurants. Het is geen Lonely Planet (of soortgelijks), maar desondanks vind je tussen de regels door veel persoonlijke tips en handige weetjes die een reis met kinderen naar het land van keuze een stuk prettiger kunnen maken. Toch hoor ik je denken: “Als het geen reisboek is vol met tips en weetjes, wat heb ik er dan aan?”

Met de camper in Miami
Met de camper in Miami, Florida

Hét reisboek voor reizende ouders

Nou, heel veel, want reizen met kinderen is voor veel ouders nog een ver-weg-van-mijn-bed show en dit boek laat zien dat er zoveel meer mogelijk is dan je denkt. Van city trips binnen Europa, een verblijf op Terschelling tot rondreizen door Cuba, Sri Lanka of Peru. Je hoeft zelf niet eens een wereldreiziger te zijn of willen worden om dit boek met veel plezier te lezen. Uiteindelijk zul je wel geïnspireerd raken om verder te gaan reizen dan je nu denkt dat mogelijk is.

Na het lezen van een aantal verhalen kreeg ik in ieder geval de kriebels om m’n koffer (of backpack…niet dat ik die heb) te pakken, Nicky te vertellen dat we gaan reizen, Zoë van de opvang te halen en in het eerste de beste vliegtuig te stappen voor een enkeltje wereldreis. Want dat wil je na het lezen van de verhalen. Er zaten ervaringen van ouders tussen die mij ontroerden, omdat het gevoel dat reizen met kinderen je geeft en waarom je het doet zo herkenbaar is. Heel erg fijn dat je na het lezen van het boek een aantal van deze ouders ook kunt gaan volgen via social media.

Met de trein reizen door Sri Lanka
Met de trein reizen door Sri Lanka

Van Terschelling tot Timboektoe

Van Terschelling tot Timboektoe is dus geen standaard reisboek, maar een verzameling van reisverhalen van allemaal ouders die één ding gemeen hebben en dat is de wereld willen laten zien aan hun kinderen. In totaal staan er dus 25 verhalen in. Sommige verhalen gaan over een volledige reis waarbij je kunt lezen welke route ze hebben gekozen en in andere verhalen worden juist een stad of specifieke plek uitgelicht. De variatie is volop aanwezig waardoor je iedere keer verrast wordt door het verhaal. Naast de verhalen is het boek prachtig opgemaakt en voorzien van leuke illustraties. Iedere pagina oogt rustig, waardoor er alle aandacht is voor het verhaal.

Reizen door Georgië
Backpacken met kinderen door Georgië

Conclusie

Laat dit boek dus vooral geen encyclopedie zijn die je er alleen bij pakt als je die ene specifieke reis maakt, maar gebruik ‘m keer op keer om je te laten inspireren wat je volgende reis met kinderen gaat zijn. Het is daarnaast een fijn boek om deze zomer in ieder geval mee te nemen op reis als leesvoer. De persoonlijke verhalen lezen lekker weg en zijn kort van stuk, waardoor je tussen het bemoederen (of bevaderen) van je kind door met gemak weer een hoofdstukje kunt lezen zonder het verhaal te verliezen. Daarnaast heb ik ondervonden dat het ook een prima voorleesboek is voor je peuter, waarbij het kijken naar de foto’s van andere kindjes op reis erg leuk is.

Al met al is het een boek dat op mijn nachtkastje blijft liggen, ondanks dat er nauwelijks Amerika-reisverhalen in staan, trouwens. Claar weet mij daarom voor een deel twee in ieder geval te vinden. Dan ga ik nu weer aan de slag met het plannen van al jullie Amerika-reizen (en die van onszelf) en droom ik ondertussen nog even verder over die wereldreis…

Liefs Lian

Alles over reizen met een dreumes in Amerika? Klik dan hier.

Pin deze foto om dit artikel op te slaan op Pinterest. Dankjewel!