Mijn favoriete tools voor online ondernemen

Online ondernemen tools

Ik weet het nog zo goed: ik zei keihard JA tegen ondernemen, maar liep als snel aan tegen mijn onervarenheid en tekort aan kennis over welke systemen en tools handig zijn om als online ondernemer te gebruiken. Ik moest klanten gaan factureren, maar hoe doe je dat eigenlijk? Er moesten videocalls ingepland worden, maar hoe? Landingspagina’s bouwen op mijn website…uhm. Nieuwsbrieven sturen, funnels bouwen en gratis weggevers aanbieden, e-book schrijven…het lijstje werd alleen maar langer. Ik wist gewoon niet meer waar ik moest beginnen. Herken jij dit ook? Gelukkig heb ik gaandeweg ontdekt wat voor mij werkt en welke tools voor online ondernemen fijn zijn om te gebruiken. Ik deel een paar van mijn favorieten met jou, zodat jij deze ongemakkelijke fase snel kunt overslaan.

1. Een wordpress website

Oké, dit is natuurlijk een open deur, maar een website is ontzettend handig om te hebben als online ondernemer. Het is een plek waar je jezelf kunt presenteren, je webshop (WooCommerce) in kunt bouwen en/of een online leeromgeving (bijv. LearnDash) aan kunt hangen. Persoonlijk werk ik met WordPress. Het geeft vele mogelijkheden en ik werk er al jaaaaaaren mee, dus ik weet eigenlijk niet beter. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt en de vele plugins maken het mogelijk om de eerdergenoemde aspecten te bouwen. Daarnaast kun je supermakkelijk blogs schrijven wat weer goed is voor je vindbaarheid in Google. Je website is daarnaast echt van jezelf en niet een profiel of pagina op een stukje geleend internet zoals bij Instagram en Facebook het geval is.

Maar het klopt dat WordPress vooral geboren is als een tool om blogs mee te schrijven, dus om supermooie landingspagina’s te maken heb je een paginabuilder nodig. Veel mensen kiezen ervoor om Divi (een WordPress-thema) te gebruiken als paginabouwer. Ikzelf geef de voorkeur aan Elementor. Dit is geen thema, maar een plugin. Daardoor kan ik als basis een eenvoudig thema installeren op WordPress (zoals Page Builder Framework) en vervolgens alle pagina’s die ik nodig hebt zelf bouwen. Het vergt natuurlijk wat oefening, maar zodra je Elementor (Pro) onder de knie hebt ligt de wereld aan je voeten. Mijn website en alle pagina’s heb ik zelf gebouwd in Elementor.

2. Een e-mailmarketing programma

Weer even terug naar Facebook en Instagram. Dit zijn zogenaamde borrowed media. Je hebt het platform waarop je jouw producten of diensten verkoopt niet zelf in bezit. Daarom is het goed om als online ondernemer owned media te hebben zoals je website. Maar hoe bereik je vervolgens die website bezoekers zoals je dat ook met een Instagram- of Facebookpost zou doen? Dit kan naast goede SEO met e-mailmarkering!

Met een e-mail kom je direct in de inbox van je fan, lead, potentiële klant of hoe je die ook wilt noemen. Die e-mail blijft er staan, ook na 24 uur. En wanneer #facebookdown en #instagramdown gaan trenden, ben jij alleen maar blij dat jij je volgers verzameld hebt via e-mailmarketing. Dus, yes, een e-maillijst is ontzettend belangrijk om te hebben, zodat jij degene bent die bepaalt welke content jouw volgers te zien krijgen en wanneer!

Ikzelf ben helemaal fan van ActiveCampaign, duh ActiveCampaign Virtual Assistant hier. Ik heb mijn dienst afgenomen bij MailBlue, zij zijn de officiële Nederlandse reseller van de Amerikaanse ActiveCampaign. Je dashboard is volledig in het Nederlands, de helpdesk bij problemen is in het Nederlands én ze hebben ook een (Nederlandse) Facebookgroep waar je ook nog terecht kunt met vragen die andere gebruikers dan kunnen beantwoorden. Ik ben ook lid! Mocht je nog geen gebruik maken van ActiveCampaign/MailBlue dan kun je via deze link het 14 dagen gratis uitproberen en in 14 dagen kun je al een flinke lijst aan volgers verzamelen!

3. Een online boekhoudprogramma (voor je facturatie)

Waarschijnlijk heb je als online ondernemer er spontaan een administratie bij gekregen. Naast online ondernemer ben je ook ineens boekhouder en het is leuk en aardig al je facturen zelf in een Word-bestandje te maken en te zorgen dat de nummering klopt, maar uiteindelijk wordt het een grote ramp. Zeker als je er ook een webshop bijneemt om je (digitale) producten en diensten te verkopen. Ineens lopen via dat systeem ook betalingen en voor je het weet ben je de structuur kwijt.

Persoonlijk werk ik graag met Moneybird. Ik heb Moneybird gekoppeld aan mijn webshop, zodat alle facturen (ook degene die ik los aanmaak in Moneybird) op één plek worden verzameld, over de nummering hoef ik mij totaal geen zorgen te maken en ik zie in één oogopslag wat er binnenkomt. Daarnaast kan ik mijn uren (die ik achteraf factureer) bijhouden in Moneybird zodat ik aan het eind van de maand met een paar klikken een automatisch gegenereerde factuur kan versturen naar mijn klant(en). Met het gebruik van Moneybird heb ik alleen maar tijd gewonnen. Via mijn link kun je Moneybird 120 dagen (dat is 4 maanden!!) gratis uitproberen: klik hier.

4. Een makkelijke designtool

Design is ook een belangrijk onderdeel van het online ondernemen, want wat wil je uitstralen? Een designtool is eigenlijk al een must als je één van de volgende platformen gebruikt: Facebook, Pinterest, Instagram, Youtube en natuurlijk voor je eigen website.

Ikzelf ben van Photoshop overgestapt op Canva. Hiermee maak ik Instagram Stories templates, Pinterest templates, banners voor mijn social media platformen en ook de intro en outro voor mijn reisvlogs. Maar het stopt niet daar, het is voor mij de ideale designtool voor het maken van e-books of het snel bewerken van foto’s. Sinds kort gebruik ik de Pro versie en echt… ik wil niet anders meer. Pro biedt zoveel meer mogelijkheden. Mocht je Canva Pro willen uitproberen, Reservio, maar aangezien ik nog meer wilde automatiseren ben ik na 1 jaar overgestapt op Calendly. Calendly heb ik eenvoudig gekoppeld aan mijn MailBlue account en mijn online agenda waardoor het maken van afspraken met klanten mij helemaal geen tijd meer kost. Ik hoef ze maar de link naar mijn afsprakenkalender te geven en hoppa, vanaf dat moment is het volledig geautomatiseerd. Natuurlijk stel je van tevoren alles is, maar daarna heb je er echt geen omkijken meer naar.

Om dit te laten slagen, ben ik wel over moeten stappen van een papieren agenda naar een online agenda maar ik heb er echt geen spijt van. Plan ik een (privé) afspraak vanuit mijn telefoon in mijn kalender of blokkeer ik een tijdsblok voor VA-werk, dan ziet Calendly dit direct waardoor klanten die uren ook niet meer kunnen boeken. Zo voorkom je dubbele afspraken. Handig!

Dit zijn dus een aantal van de tools voor online ondernemen die ik gebruik en niet meer zonder kan. Ik ben de laatste maanden echt enorm fan geworden van automatiseren (zie ActiveCampaign, Calendly en Moneybird). Want je moet als online ondernemer al zoveel, dus laat dat wat kan please voor je werken, zodat jij de tijd en energie kunt steken in de zaken waar je blij van wordt.

Liefs Lian

Ook interessant

Lian-38-scaled.jpg

Hee, jij daar!

Mag ik mezelf even voorstellen? Ik ben Lian. Een meisje, moeder, vrouw die met een zachte ‘G’ door het leven gaat en voldoening haalt uit andere mensen helpen. Ik heb vele rollen die ik met liefde vervul, maar mijn grootste passie is reizen door Amerika met mijn gezin. Als tijd geen issue zou zijn, schrijf ik iedere dag over al mijn passies op deze blog. In realiteit lukt dat niet altijd. Des te meer waardeer ik jouw bezoek. Dank je wel en liefs!

Lian-30-scaled.jpg

Van altijd denken dat ik het ‘net niet’ was als blogger tot zelfstandig online onderneemster met een kickass bedrijf. Ik hou van dubbelzoute drop, mijn zwarte Birckenstocks sandalen en Nicci French boeken lezen. Het is mijn doel andere vrouwen te helpen om in hun eigen kracht te staan als moeder, online onderneemster of een mix van allebei!

Alle categorieën

Aanraders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *