Baby’s eerste hapje: de ultieme baby kookboeken review

Vandaag alweer het laatste deel van baby’s eerste hapje waarin ik vijf baby kookboeken onder de loep neem en in hoeverre ik ze aanraad om aan te schaffen en waarom. Als je net als ik namelijk zelf hapjes wilt maken en je kind op een verantwoorde manier culinair wilt opvoeden, dan kun je je als nieuwe mama wel eens verloren voelen. Wat is nou het beste voor mijn baby? Welke groenten kan ik het beste geven en wanneer begin je met brood? Dit zijn voorbeelden van vragen die naar boven kunnen komen als je je hierin gaat verdiepen. Veel vragen die je als ouder kunt hebben, heb ik al beantwoord in deel 1 en deel 2, maar uiteindelijk vind ik het prettig als ik in al mijn onzekerheid naar een boek kan grijpen waar ik mij goed bij voel. Om die reden bestelde ik allemaal baby kookboeken, alleen Eibertje kiest…babyvoeding heb ik toegestuurd gekregen, en ging ik ieder boek  onder andere beoordelen op de aangeboden informatie, nuttigheid voor in die eerste maanden en het soort recepten.

Ik bespreek de kookboeken in alfabetische volgorde.

Easy peasy

Easy Peasy is een baby kookboek dat veel genoemd wordt op fora en ik ook als tip kreeg van andere ouders. De ondertitel: Een gezonde basis voor de allerkleinsten sprak mij wel aan en ik was dan ook erg benieuwd naar dit boek.

Eerste indruk

Mooi en stevig boek dat erg hip is vormgegeven. Zo hip dat het even heeft geduurd voordat ik in de gaten had wat de inhoudsopgave was. Oké, die vind ik niet overzichtelijk, maar dat zegt nog niets over het boek. Ik zie dat er heel veel informatie in staat en ik merk al snel dat dit kookboek misschien niet helemaal mijn ding gaat zijn. De recepten zijn ontzettend “gezond”. Het idee dat je geen suiker wilt geven aan je kind en zoveel zelf wilt maken ondersteun ik, maar dit boek gaat wel een paar stapjes verder dan dat. Ik weet niet of het bij mij past.

Informatie

De eerste 33 pagina’s zitten boordevol informatie over het maken van gezonde keuzes voor je kindje. Het geeft veel informatie over de voedingsindustrie, suikers en hoe je een gezonde eetstijl aan kunt leren. Ik vind informatie bij een kookboek voor baby’s en/of kinderen wel belangrijk en haal er ook zeker dingen uit. Het kan alleen in het begin heel intimiderend overkomen en je moet voor dit boek even gaan zitten. Na het eerste deel met informatie volgen de recepten, waarbij ieder hoofdstuk aan recepten wordt voorzien van een inleiding met nog wat extra informatie specifiek voor die leeftijdsgroep.

Voor welke leeftijden

Het boek begint al met recepten voor mama tijdens de zwangerschap, maar voor baby’s van 4-6 maanden vind je eigenlijk maar 1 pagina. Het boek geeft recepten tot en met de peuterfase, dus tot en met 4 jaar.

Recepten

Er staan veel recepten in, meer dan 80 recepten, vooral voor de fase waarbij de baby steeds meer met de pot moet gaan mee-eten en daarna. Het zijn zeer gevarieerde en gezonde recepten. Je komt geen suiker, witte rijst, gewone pasta of melk tegen in deze recepten. Om je een idee te geven: in deze recepten wordt bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van groenten (logisch), boekweit, quinoa, speltmeel, hier en daar wat chia en allerlei noten. In mijn ogen zijn de baby recepten toegankelijker dan de recepten vanaf 12 maanden.

Kopen?

Voor de fase waarin ik nu zit met Zoë vind ik het boek niet heel geschikt. De informatie vind ik dan wel weer nuttig. Ik vind de informatie zeer uitgebreid en ik neem mee wat past bij onze levenstijl en het andere houd ik zeker in mijn achterhoofd. Verder denk ik dat ik er ook zeker in de komende weken wat recepten uit ga kiezen voor als Zoë 6 maanden is. Of ik het boek zou aanschaffen nu ik het heb gelezen, dan moet ik eerlijk zijn en nee zeggen. Ik denk dat het net iets te ver van onze eigen eetstijl en/of levensstijl afstaat, alhoewel ik de gedachte van zo min mogelijk suiker en bewerkt eten in die eerste maanden en jaren zeker ondersteun. Mocht jou dit boek wel aanspreken dan is Easy Peasy verkrijgbaar voor €24,95.

Eibertje kiest…babyvoeding

Eibertje kiest…babyvoeding is het tweede boek in deze lijst en het meest recente kookboek. Het leek mij een interessant boek, omdat er naast recepten ook gekeken wordt naar babyvoeding in potjes en wat daar wel of niet goed aan is.

Eerste indruk

Een klein boekje en ik zie vooral babyvoeding in dit boekje staan. Staan er wel recepten in? Het oogt vrij simpel, maar ook heel overzichtelijk. Ik ben benieuwd.

Informatie

De eerste 23 pagina’s van dit boek bevat informatie. Ook hier veel informatie over voedingswaarde, wat wel of niet eten en natuurlijk het verschil tussen potjes en zelfgemaakt. Verder ook een hoofdstuk met als titel ‘Wat doe je als je baby stikt?’. Oké, hier had ik nooit bij stilgestaan, dus super dat het hierin benoemd wordt. Alle informatie wordt zo objectief mogelijk gepresenteerd en dat vind ik fijn. Bij iedere leeftijdscategorie wordt een hapjesplan gepresenteerd, wat een mooi extraatje is aan informatie.

Maar de informatie die echt centraal staat in het boek is welke babyvoeding uit potjes nou de beste keuze is en waarom. Ieder hoofdstuk is gekoppeld aan een leeftijd en daarbinnen worden dan allerlei merken babyvoeding besproken. Eibertje legt uit wat goed is en minder goed in haar ogen. Het etiket leeswerk heeft zij voor ons gedaan. Handig en het creëert bij mij ook echt bewustwording over hoe ik dat zelf kan doen. Het voelt alsof ik op gesprek ben bij een diëtiste en dat bedoel ik positief. Alle informatie is simpel uitgelegd en duidelijk.

Voor welke leeftijden

De recepten en informatie is alleen gericht op baby’s, dus 4 tot 15 maanden. Na een jaar heb je dus niet meer veel aan dit boekje en moet je op zoek naar een ander kookboek.

Recepten

Er staan wel degelijk recepten in. Het zijn er niet per se veel, maar wel meer dan voldoende voor die oefenhapjes periode die in andere boeken snel wordt overgeslagen. Precies wat ik zocht en ik heb dit boek dan ook gebruikt om de hapjes voor Zoë te bereiden.

Kopen?

Ik heb dit boek niet zelf gekocht, maar zou ik zeker wel doen als ik het zelf moest kopen. Het boek is misschien niet lang bruikbaar, maar voor mij beantwoorde het veel vragen en meer. Want Zoë zal ook wel eens potjes krijgen en dan vind ik het wel prettig dat ik nu weet hoe ik de beste keuze daarin kan maken. Mocht jij ook beginnen aan oefenhapjes dan raad ik je dit boek aan en voor maar €15,00 vind ik Eibertje kiest… babyvoeding ook niet duur.

Het gezonde basis kookboek opperdepop

Dit boek kochten wij tijdens mijn zwangerschap op aanraden van een vriendin die een paar maanden eerder moeder was geworden. Ze vond het een fijn boek met veel recepten voor de baby. Het boek is een uitgave van Albert Heijn en is naar eigen zeggen voor vaders en moeders met kinderen van 0 t/m 6 jaar.

Eerste indruk

Oké, dit is een dik, groot en zwaar kookboek. Ik zie veel recepten en vrolijke kleuren. Ik had het boek al bij mijn vriendin doorgebladerd en haar enthousiasme was aanstekelijk, dus ik ben al een beetje bevooroordeeld. Het lijkt mij een handig boek.

Informatie

De eerste 28 pagina’s geeft alle vaders en moeders informatie over een goede basis. Hier wordt net zoals bij de andere boeken informatie gegeven over suikers en gezond eten. Er wordt verteld wat wanneer gegeten mag worden en welke basisingrediënten je standaard in huis moet hebben om de recepten te kunnen maken. Dit is vergelijkbaar met Easy Peasy, want die hadden ook zo’n overzicht. In beide boeken vind ik dit handig. Tussen de recepten door staat ook af en toe extra informatie met handige tips.

Het boek is van Albert Heijn, maar ik zie nergens promotie voor de winkel en van de producten die je ziet zijn de etiketten afgehaald. Verder wordt een gezonde leefstijl geadviseerd waardoor je dus heel veel producten uit de winkel op hun advies niet zou moeten kopen. Ik vind het dus een objectief ogend boek.

Voor welke leeftijden

Daar is Opperdepop heel duidelijk in: van 0 tot 6 jaar. Toch vind ik dat het stukje oefenhapjes wordt overgeslagen, want er worden gelijk recepten met smaakcombinaties gegeven.

Recepten

Het is een echt receptenboek. Niet voor niets bevat dit kookboek meer dan 135 recepten. De recepten zijn heel simpel en doorsnee. Sommige recepten zou je dus ook wel zelf kunnen bedenken, maar de opbouw van de hapjes is heel duidelijk zichtbaar. Dat vind ik wel handig aangezien Zoë ons eerste kind is en wij 0,0 ervaring hebben met hapjes maken, dus een goede basis vind ik wel fijn om te hebben.

Kopen?

Ja en nee. Nu ik Eibertje kiest… ook in huis heb vind ik dit boek de eerste maanden niet per se nodig en ik vraag mij af in hoeverre ik nog naar recepten ga zoeken als Zoë met de pot mee-eet. Aan de andere kant vind ik het een goede extra om naast Eibertje kiest…  te hebben. Er staan veel meer recepten in en op onzekere momenten vind ik een boek met simpele en duidelijke recepten handig. De stijl van de recepten en informatie is vergelijkbaar met het Eibertje boek en daarom kun je het als een mooie aanvulling daarop zien. Daarnaast kun je het nog gebruiken tot je kind 6 jaar oud is en dat is lang. Je koopt Opperdepop voor €9,99 bij Albert Heijn. Voor dat geld zou ik het zeker kopen. Oh wacht, dat had ik al gedaan 😉

Mag ik nog een hapje

Het volgende boek dat ik kocht voor de ultieme baby kookboeken review is het kookboek Mag ik nog een hapje van foodblogger Francesca van Francesa Kookt. De ondertitel van haar boek luidt: Het praktische handboek voor de culinaire opvoeding van kinderen. Praktisch handboek klinkt goed, ik ben benieuwd.

Eerste indruk

Dit boek bevat veel kleur en veel foto’s. Het komt allemaal heel vrolijk over. Tekst en recepten wisselen elkaar af en het lijkt alsof het boek veel nuttige informatie bevat. De recepten zien er niet ingewikkeld of heel spannend uit.

Informatie

De eerste 22 pagina’s is informatief en ook tussen de recepten door staan informatieve stukken zoals wat je kunt doen als de ik-lus-het-niet-fase aanbreekt. Francesca geeft aan ervaringsdeskundige te zijn en geen voedingsdeskundige, diëtiste of op enigerwijs opgeleid op het gebied van babyvoeding en zo. Alles wat zij vertelt of deelt, beschrijft zij ook vanuit dat oogpunt. Heel eerlijk en vanuit de zo-heb-ik-het-gedaan optiek. Ze geeft veel tips en deelt haar eigen hapjesplannen en ervaringen met haar zoon. Ieder kind is anders, dus onthoud dat wel als je haar adviezen leest.

Er staat ook objectieve en belangrijke informatie in Mag ik nog een hapje, die overeenkomt met de informatie in de andere boeken. Bijvoorbeeld over wat mag gegeten worden wanneer en wat niet. De informatie is vooral heel praktisch van aard en dat is ook wat het boek belooft te zijn. Ik kan er in ieder geval wat mee.

Voor welke leeftijden

Uhm, in ieder geval vanaf 6 maanden tot en met dat je kind op de basisschool zit… Francesca bindt er niet echt een eindleeftijd aan vast. Ik denk vergelijkbaar met het kookboek Opperdepop, dus laten we zeggen tot 6 jaar.

Recepten

Er staan meer dan 120 recepten in dit boek en de focus ligt vooral op recepten vanaf dat de baby met de pot mee kan eten. Het zijn simpele recepten en het geeft je leuke ideeën over wat qua smaken bij elkaar zou kunnen. De recepten zijn toegankelijk en voor iedereen te maken.

Kopen?

Als ik eerlijk ben zou ik het boek nooit op eigen initiatief hebben aangeschaft als ik het niet nodig had om dit artikel te schrijven. Veel recepten vind ik niet meer spannend dan in wat Opperdepop staat en de vormgeving vind ik een beetje aan de drukke kant. Wat ik wel kostbaar aan dit boek vind is de ervaring die zij als moeder deelt, het voelt als een vriendin die je praktisch advies geeft. Je kunt Mag ik nog een hapje in ieder geval kopen voor €19,99.

Vullen of voeden heeft als ondertitel een wegwijzer voor ouders. Ik kan mij nog herinneren dat dit boek gepresenteerd werd bij RTL Boulevard en ik weet dus dat bekend Nederland heeft meegewerkt aan dit boek. Ik had het boek nog nooit gezien en was er heel erg benieuwd naar omdat ik er vooral veel over had gehoord.

Eerste indruk

Is dit wel een kookboek? Oké er staan recepten in, maar het is eigenlijk geen kookboek. Hier moet ik gewoon rustig een keer voor gaan zitten om het allemaal te lezen.

Informatie

Dit boek is een bom aan informatie. Ik denk dat 2/3 van dit boek informatie is en 1/3 recepten. Om heel eerlijk te zijn ben ik er niet aan toegekomen om dit boek al te lezen. Ik had gewoon niet verwacht dat dit eigenlijk geen kookboek is. Ik wil het wel lezen, want ik voel me verantwoordelijk voor Zoë en ik wil haar het allerbeste bieden. Dat betekent dat ik zoveel mogelijk informatie wil opzuigen over eten en dat is wat Lili en Wilfred ook wilden en daarom dit boek hebben geschreven. Er zijn meerdere en verschillende experts uitgenodigd om mee te werken aan dit boek, dus de informatie komt niet alleen van ouders af. De manier van hoe de informatie wordt aangeboden lijkt op een tijdschrift. Zo tref je interviews en columns aan in dit boek. Een tegenhanger voor al die informatie en onderzoeken die aangehaald worden, gok ik.

Voor welke leeftijden

Van baby tot kinderen en ouders, alle leeftijden dus. Het is meer een opvoedingsboek, dus als je kinderen hebt is het voor jou geschikt. Niet per se een baby kookboek dus, sowieso niet echt een kookboek.

Recepten

Er staan wel degelijk recepten in, maar het is een beetje van alles wat. Het zijn hele gezonde recepten zoals je ook in Easy Peasy vind. Ik denk dat deze boeken elkaar dan ook mooi aanvullen. De recepten spreken mij niet direct aan en de informatie over babyhapjes maken en oefenen is gelijk aan die in de andere boeken.

Kopen?

Als je net als ik graag onderzoek doet en in staat bent om in een omgeving van veel informatie een eigen weg te vinden, dan zeg ik: Ja, zeker kopen. Wil je gewoon starten met babyhapjes en verder niet per se iets wijzigen aan je eigen eetpatroon en vind je het allemaal wel prima zo, dan is het boek wellicht niet voor jou. Omdat ik het nog niet helemaal heb gelezen, kan ik geen duidelijke mening vormen en daarvoor mijn excuses. Het was gewoon niet wat ik had verwacht, dus als je op zoek bent naar een kookboek voor baby’s zou ik deze laten liggen. Dan is Easy Peasy misschien een beter boek met een vergelijkbaar uitgangspunt. Vullen of Voeden is in ieder geval verkrijgbaar voor €27,95 en daarmee het duurste boek van de vijf.

Zoals je kunt zien heb ik hierboven over alle kookboeken mijn eigen mening gegeven en die kan natuurlijk verschillen met die van jou. Ik raad je vooral aan om zelf eens te kijken welk boek, van deze vijf baby kookboeken, jou het meest aanspreekt. Wat ik namelijk wel zeker weet is dat het hebben van zo’n boek veel onzekerheden wegneemt. Een baby kookboek is in mijn ogen ook wel fijn en praktisch om als nieuwe mama in huis te hebben. Mijn persoonlijke favoriet van dit moment is het Eibertje kiest… boek, maar dat kan natuurlijk over een paar weken veranderen als Zoë weer in een andere fase is beland.

Ik ben in ieder geval voorzien met alle vijf de boeken thuis op de plank en ik ben benieuwd welke bij jou op de plank staat of welke jij zelf zou aanschaffen.

Liefs Lian

Ook interessant

Hee, jij daar!

Mag ik mezelf even voorstellen? Ik ben Lian. Een meisje, moeder, vrouw die met een zachte ‘G’ door het leven gaat en voldoening haalt uit andere mensen helpen. Ik heb vele rollen die ik met liefde vervul, maar mijn grootste passie is reizen door Amerika met mijn gezin. Als tijd geen issue zou zijn, schrijf ik iedere dag over al mijn passies op deze blog. In realiteit lukt dat niet altijd. Des te meer waardeer ik jouw bezoek. Dank je wel en liefs!

Van altijd denken dat ik het ‘net niet’ was als blogger tot zelfstandig online onderneemster met een kickass bedrijf. Ik hou van dubbelzoute drop, mijn zwarte Birckenstocks sandalen en Nicci French boeken lezen. Het is mijn doel andere vrouwen te helpen om in hun eigen kracht te staan als moeder, online onderneemster of een mix van allebei!

Alle categorieën

Aanraders